Grundkurs Nosework

12.01.2022

Nose Work grundkurs

Nose Work är en aktivitet, som passar ALLA hundar och ger hunden huvudrollen på det som den är absolut bäst på - använda nosen 😊.

Du och din hund kommer att få en livslång och rolig aktivitet tillsammans, med risk för ett svårt beroende😊.

Träningen är anpassad för just dig och din hunds
behov. Det är alltid bara en hund i taget som söker för att hunden ska kunna koncentrera sig helt på söket, få vila mellan söken och förarna får möjlighet att se andra hundar i arbete, vilket är lika roligt och lärorikt som att jobba med den egna hunden.

I grundkursen arbetar vi med godis/leksak som "doftetikett" för att lära in sökmetodik och ge hundarna en stark motivation i sökarbetet.
Vi kommer att arbeta med hundarna i varierande miljöer och de kommer att få prova olika utmaningar i sökarbetet.

Vi kommer också att arbeta med balans- och koordinationsövningar som stärker hundarnas självförtroende och ger dem kroppskontroll.
Alla ovanstående pusselbitar är viktiga i Nose Work.
Instruktör på kursen är Tina Hansson (SNWK instruktör).

Tider

Onsdag den 16/2 kl 18.30 - 21.15. Introduktion, behållare och burkövning.
Onsdag den 2/3 kl 18.30 - 21.15. Behållare, inomhus och kroppskontroll.
Onsdag den 16/3 kl 18.30 - 21.15. Inomhus och kroppskontroll.
Söndag den 27/3 kl 11.00 - 14.00. Inomhus och utomhus i lantlig miljö.

1.000 krAntal

Max 6 st

Anmälan

Hundarna kan vara inomhus alla tillfällen på Alunda BK. Vid sista tillfället behöver hundarna kunna sitta i bilarna och vänta. Inga löptikar kan delta på kursen. Du behöver vara medlem i Alunda Brukshundklubb (om du inte redan är det så kan du se hur du blir det här https://www.alundabrukshundklubb.se/tjanster/). Under kursen sker kommunikationen via en facebook grupp. Vid frånvaro enstaka tillfälle pga löp eller restriktioner för COVID19 försöker vi lösa det på annat sätt. Alunda BK följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer angående COVID19. Har du frågor går det bra att maila: tina-hansson@telia.com